luni, 11 martie 2013

O tura prin Leaota…

Daca tot a venit caldura m-am gandit sa ne aducem aminte de turele adevarate din muntii inalti. Chiar daca pe acestia inca domneste zapada intr-un strat destul de gros asta nu ne impiedica sa ne facem planuri pt un traseu cu adevarat de neuitat. Sa fiu sincer, mi-am adus aminte de aceasta tura abia acum din intamplare in timp ce rasfoiam cateva poze de anul trecut. Este vorba de o tura din Muntii Leaota la care am fost invitat de bunul meu prieten Catalin Sprinceana. Imi vorbea destul de des despre aceasta si despre faptul ca ar fi un traseu foarte tare pentru un maraton. Cunosteam Leaota si aveam habar de privelistile minunate dar doar din parte Argesului, asa ca m-am gandit ca nu ar strica sa il vedem si din cealalta parte. Intr-adevar a fost un traseu extraordinar pe care merge realizat un concurs foarte tare.

Fiind vorba despre o tura inceputa de la Pucioasa (acasa la Catalin) l-am rugat pe el sa imi spuna cateva vorbe despre traseu. Nu a ezitat si in mai putin de o ora mi-a trimis urmatoarele :

Ruta: orasul Pucioasa (450m)- Comuna Runcu (700m)- valea Runcului- cabana Leaota (1330 m)- varful Romanescu (1713m)- culmea Marginea Domneasca (1405m)- satul Brebu- comuna Runcu- orasul Fieni- orasul Pucioasa

Judet: Dambovita
Unitate montana: masivul Leaota;
Locuri de adapost: cabana Leaota;
Marcaj: Banda albastra, curuce albastra, partial nemarcat turistic;
Durata: 6-8 ore;
Grad dificultate: Mediu;
Distanta: aprox. 75 km;
Diferenta de nivel: aprox.2000 m;

Descriere: La numai 2 ore de Bucuresti, traseul este deosebit datorita salbaticiei, punctelor de belvedere asupra vailor Ialomita, Dambovita, masivului Bucegi si masivului Iezer-Papusa dar si al nivelului variat de tehnicitate.
Am inceput tura din oraul Pucioasa cu o urcare de aproximativ 30 min peste coama dealurilor ce-l marginesc spre Nord. Prima coborare a fost destul de lejera, pe drum forestier. Imediat dupa aceasta am avut parte de o noua urcare de data asta mai solicitanta pana deasupra comunei Runcu unde am si coborat.

Dupa ce am strabatut totata comuna pe asfalt am ajuns la intersectia cu drumul spre satul Brebu, de unde se urca pe valea Runcului pana la manastirea din capatul vaii si al drumului forestier. Putin dupa intrarea spre incinta manastirii, am intrat catre dreapta (in sensul spre amonte), pe un drum ingust ce ne-a urcat in 50-60 de minute pana la Cabana Leaota. Aceasta urcare s-a dovedit a fi o adevarata provocare dar am reusit sa-i facem fata motivati de ideea unui antrenament perfect de mtb.

De la cabana am urcat prin golul alpin pana pe Varful Romanescu la 1713 m altitudine. Privelistea ce ni s-a aratat de aici a meritat toata urcarea abrupta- masivul Piatra Craiului, Iezer- Papusa, Bucegii si valea Dambovitei cu orasul natal Campulung. Din acest loc a trebuit sa continuam pe muchie spre stanga (Sud- Vest), prin golul alpin, pe drumul ce coboara spre padure.

Din acest loc coborarea se face peste munchiile Marginea Domneasca si Gavanele pana in satul Brebu. Daca urcarea a fost alcatuita dintr-o zona domoala pe valea Runcului si una abrupta pana la cabana Leaota, coborarea este cu adevarat senzationala, presarata cu pietre si radacini pe single track-urile din padure pana in satul Brebu. Pentru ca tura sa fie cu adevarat un antrenament solicitant pentru un maraton serios, am continuat peste coamele dealurilor inapoi pana la Pucioasa, astfel evitand drumul asfaltat si reusind sa cumulam peste 2000 m diferenta de nivel in mai putin de 6 ore.

Aceasta a fost “scurta” descriere despre tura pe care mi-a trimis-o Catalin. Cu mana pe inima pot spune ca este adevarat, mai mult va recomand acest traseu si cu siguranta nu veti regreta. Poate in viitor vom avea parte si de un concurs in Leaota…nu se stie nicodata :)